OD NÁBŘEŽÍ AŽ K MOŘI

Vyberte si z hlavního programu 20. ročníku festivalu. 

MIME PRAGUE & 3dsense: Zahájení festivalu s podtitulem Facio Pontem

11. 10. 2017 | 18.30 hodin a pak vždy po 30 minutách | začátek vždy před budovou Činoherního studia

Most má pro člověka důležitý význam, můžeme jej vnímat jako stavbu převádějící cestu přes terénní nerovnost nebo plochu. Usnadňuje člověku překlenout různé překážky. Má mnoho synonym a přívlastků, které inspirují k filosofickému uvažování nebo dokáže metaforou vyjádřit podstatu života. Jako alegorie tvoří oblouk v čase i prostoru, jako abstraktní nástroj překonává propast nedorozumění mezi individuální nebo kolektivní imaginací průmyslu, vědy a umění.

Facio Pontem znamená latinsky stavět most. Pro umělecké ztvárnění tohoto námětu se tvůrci volně inspirují archetypy života podle C. G. Junga, které tvoří psychickou realitu člověka a vyobrazují jeho elementární vztahy mezi vědomím a nevědomím.

Patří mezi ně sedm zastavení, které staví mosty mezi:

  • Moudrý stařec – Dítě
  • Já – Stín
  • Anima – Animus
  • Matka – Otec
  • Panna – Hrdina
  • Self – Libido
  • Sny – Proměny

Vstup zdarma, vhodné pro děti

Koncept, režie: Radim Vizváry Produkce: Jakub Urban Light design: Karlos Šimek Projekce: 3dsense

Web MIME Prague | Web 3dsense

Divadlo po Palmovkou: Mlčení bobříků

12. 10. 2017 | 19 hodin | Veřejný sál Hraničář

Představení bylo zvoleno SUKCESEM MĚSÍCE ve stejnojmenné rubrice Divadelních novin.

Server iDnes.cz ohodnotil inscenaci 85 % procenty v kategorii DIVADLA ROKU. Představení se dostalo mezi pět nejlepší v rámci tuzemska.

Totalitní horor o nástrahách skautingu.

U devatenáctileté Bedřišky se zničehonic objeví příznaky podivné nemoci. Dokáže rozdělat oheň bez pomoci Pepa a zná všechny sloky z Vlajka vzhůru letí. Doktoři, psychologové a psychiatři jsou bezradní. Jediným možným řešením, jak dívku zachránit, se zdá být starobylá praktika vymítání. Již není pochyb, že nešťastná dívka je posedlá skautingem...

Toto je příběh z dávných časů, kdy na Letné stály sochy Bohů a prostý lid se krčil pod jejich krutovládou. Jen několik lidí se jim dokázalo vzepřít a bojovat proti nim. Hra podle skutečné události o neuvěřitelném žertu skrytém v naší historii.

80 minut bez pauzy, nevhodné do 15 let; v představení se používá stroboskop a hlasitá hudba

Režie: Jan Frič  Výprava: Lenka Odvárková. Hudba: F. X. Kalba Dramaturgická spolupráce: Ladislav Stýblo  Hrají: Tomáš Dianiška, Tereza Dočkalová, Jan Hušek, Anežka Kubátová

Web Divadla pod Palmovkou

6-16: Spojení (Correspondence) (Premiéra)

13., 14. a 15. 10. 2017 | 19 hodin | Armaturka - GEF

Text Claire MacDonald Correspondence je intimním rozhovorem muže a ženy, kteří spolu cestují nočním vlakem. Je surreálnou cestou, nebo spíš snem o cestě, která je vzpomínkou i realitou současně.

Jejich příběh vyvstává z mlhy tak jako obrazy krajiny za oknem. Hranice mezi sněním a realitou se smazávají a každý detail evokuje další příběh, další vzpomínku, další slova.

Co mají ti dva skutečně společného? Snaží se navrátit naději a touhu do vztahu, který ztratili anebo se jejich vztah teprve rodí? Kdo jsou? Odkud a kam směřují? Je láska, intimita ještě možná?

Po představení se můžete zúčastnit neformální besedy s režisérem Paulem Bournem, uměleckým šéfem divadla Menagerine v Cambridge, a Kristinou Žantovskou, dramaturgyní inscenace. Připraven pro vás bude i provizorní festivalový bar.

60 minut bez pauzy

Režie: Paul Bourne Překlad a dramaturgie: Kristina Žantovská Hrají: Petra Špalková a Jan Jankovský

Upozornění: Po kliknutí na tlačítko Objednat vyberte datum, které vám vyhovuje. Automaticky se zvolí datum prvního představení (13. 10. 2017).

Divadlo DRAK: O bílé lani

14. 10. 2017 | 16 hodin | Veřejný sál Hraničář

Jiří Vyšohlíd získal za hudbu k inscenaci O bílé lani Cenu divadelní kritiky 2016 a Cenu města Plzně za hudební plán inscenace na festivalu Skupova Plzeň.

Jiří Vyšohlíd, Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček byli za autorství inscenace O bílé lani nominováni na Cenu Divadelních novin v kategorii Loutkové a výtvarné divadlo.

Královskému páru se narodila dcerka, dali jí jméno Jitřenka. Byla hodná, hezká a rodičům by mohla dělat jen samou radost, kdyby se však nad ní nevznášela zvláštní hrozba. Do jejích šestnácti let na ní nesmí dopadnout jediný paprsek slunečního světla, jinak...

A tak dal král vystavět zámek bez oken a dveří rozhodnut, že Jitřenku před paprsky uchrání. Jenomže beze světla se žít nedá.

Bílá je barva nevinnosti, neposkvrněnosti, čistoty. Z hlediska biologického je však bílá laň jedním z mnoha příkladů albinismu. Albíni jsou v živočišné říši (a ostatně i mezi lidmi) vzácností, ovšem za tuto výlučnost platí vysokou cenu. Jednak je jejich výrazné zbarvení činí samo o sobě bezbrannějšími a ve volné přírodě ohroženějšími, zároveň však jsou časté případy, kde je stádo nebo smečka pro jejich výlučnost odvrhne. Na druhou stranu jim bývají připisovány výjimečné, někdy až mystické vlastnosti. S bílou laní tomu není jinak. Stará myslivecká pověra například praví, že střelec, který uloví bílou laň, do roka zemře.

50 minut bez pauzy, vhodné pro děti od 8 let

Režie: Jakub Vašíček Dramaturgie: Tomáš Vašíček Hudba: Jiří Vyšohlíd Scénografie: Kamil Bělohlávek, Tereza Venclová Texty písní: Jan Skácel, Tomáš Jarkovský Pohybová spolupráce: Petra Brabcová Hrají: Petra Cicáková, Milan Hajn, Jan Popela, Jiří Vyšohlíd, Luděk Smadiš, Milan Žďárský, Johana Vavřínová, Pavla Lustyková, Václav Poul, Barbara Humel, Pavel Černík, Michal Hledík, Jan Čipčala

Web Divadla DRAK

Divadlo Bufet: UNHAPPY HAPPY

15. 10. 2017 | 19 hodin | piazetta u Hraničáře

Hraje se v pojízdném kulturním prostoru Autobuf.

„Čelní laloky, k čemu jsou dobré. Doktore, je tady pro vás nějaká práce. Pozor ještě nejsem slepý, slepotu jen předstírám, abych se s ní naučil žít. Jesli jste něčemu nerozuměli, tak se omlouvám, není to vaše chyba.“ Představení na motivy textu Vincenta Venery a Olivera Sackse.

60 minut bez pauzy

Koncept: Jan Kačena, Petr Reif Scénář / Režie: Jan Kačena Výprava a kostýmy: Bio Masha Pohybová spolupráce: Ivana Machalová Účinkuje: Petr Reif

Web Divadla Bufet

Radim Vizváry: Sólo

15. 10. 2017 | 19 hodin | Činoherní studio

Radim Vizváry získal za představení Sólo cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon v kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr.

Od klasické pantomimy k butó, od fyzické komedie až po současné mimické divadlo. Jeho pantomima je moderní, čistá a aktuální. A i když se nechává ovlivňovat jinými styly, nakonec se vždy vydává vlastní cestou.

Radim Vizváry vám představí klasická i současná, poetická i komická díla. Smát se i brečet pak můžete bez jediného Radimova slova - k jeho umění totiž nejsou potřeba. Vyjádření je čistě tělesné a pojí pohybovou virtuozitu s herectvím. Zkrátka uvidíte, co dnes znamená pantomima.

80 minut bez pauzy

Režie: Radim Vizváry Výprava: Jozef Hugo Čačko Light design: Karlos Šimek, Hugo Hejzlar Hraje: Radim Vizváry Produkce: Jakub Urban

Činoherní studio: Život je krásnej (Premiéra)

16. 10. 2017 | 19 hodin | Činoherní studio

Hra o lásce, drogách a o tygrovi.

Původní česká hra pro Činoherní studio, kterou napsal a tentokrát i režíroval Karel F. Tománek. Jak titul napovídá, je to příběh o krásných lidech, kteří žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že tento pocit nemají. To ale není důvod k rezignaci. Jako bytostní hledači v tom spatřují další výzvu. Nikdy, za žádných okolností se nevzdávají. Což bývá nejen zábavné, ale občas i trochu smutné. Ostatně jako život sám.

100 minut bez pauzy

Režie: Karel František Tománek Dramatugie: Dagmar Haladová Dramaturgická spolupráce: Boris Jediňák Scéna: Dáda Němeček Kostýmy: Zorka Velková Výtvarná spolupráce: Karolína Srpková Hudba: Marek Doubrava Odborná spolupráce: Jan Rychlík

Web Činoherního studia

Cirk La Putyka: Batacchio

16. 10. 2017 | 19 hodin | Dům kultury

Inscenace Batacchio se inspiruje poetikou starých kočovných divadelních společností, které ve svých představeních volně spojovaly všemožné druhy lidských dovedností a výtvorů. Od cirkusových čísel a divadelních a hudebních scének přes zázraky tehdejších nových technologií až po ukázky anatomických anomálií zvířat i lidí.

Batacchio vás okouzlí atmosférou dávných šou plných magických triků, dechberoucí akrobacie a humoru. Na scéně se objeví sedm akrobatů a herců v netradiční kombinaci disciplín nového cirkusu s těmi, které na jevišti už jen tak neuvidíte.

70 minut bez pauzy, vhodné pro děti od 8 let

Režie: Maksim Komaro Choreografie: Ilona Jäntti Scénografie: Hynek Dřízhal Hudba: Jan Balcar Light design: Jan Mlčoch Sound design: Jan Středa Hrají: Šárka Bočková, Michal Boltnar, Vojtěch Fülep, Daniel Komarov, Anna Schmidtmajerová, Alexandr Volný, Jiří Weissmann Foto: Tomáš Třeštík

Web Cirku La Putyka

The Guts Company: Das Fremde / ALIENIdentität

17. 10. 2017 | 19 hodin | Veřejný sál Hraničář

Za podpory: Doppelpass - Theatre Cooperation Fund of the German Federal Cultural Foundation, the Kulturstiftung des Freistaates Sachsen, the Landeshauptstadt Dresden - Amt für Kultur und Denkmalschutz and the Kulturstiftung Dresden der Dresdner Bank I residency schloss bröllin e.V. funded by the Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur des Landes Mecklenburg-Vorpommern and the Landkreis Vorpommern-Greifswald.

Pokud se shodneme s filosofem Bernhardem Waldenfelsem dojdeme k tomu, že podivno by mohlo být chápáno jako fenomén běžného dne, který je iritující, přitahuje pozornost, fascinuje a vždy zanechává lehkou nejistotu v každém z nás. Čárový rozhodčí kreslí svévolně a pro něho nezbytně důležitou součástí se stává řád světa. Každý vlastní svůj vrozený systém řádu, který - předurčeností okolí jednotlivce – nabízí různé možnosti, jak dosáhnout podivnosti zkoušejíc chápání.

V Podivnosti / Mimozemské identitě se z Drážďan pocházející choreografka Johann Roggan se svým týmem vydává pátrat po podivném: Kde to najít? Je možné vytvořit strukturu podivna? Jak by mohla vypadat? Může být vůbec podivno chyceno (lapeno)? Nebo okamžitě zmizí, zanechajíc za sebou pouze myšlenku?

Zdá se, že je podivnost všude, v ostatních, v nás, izoluje a distancuje nás od ostatních. Vždy je tu. Tři perfomeři Caroline Beach, Rosabel Huguet a Matthias Wagner společně s muzikantem Simonem Goffem, postavili sami sebe proti podivnosti a pozorují dění v rámci struktur obyčejnosti, vzpomínek, utopií a vizí. Otázkou zůstává, kdo je jsou ti podivní? Ostatní, vyvrhelové, mimozemšťané? Kdo je toho součástí? Klasifikovat to nelze. A opravdu se podivnost zastaví ve chvíli, kdy se stanete její součástí?

Živý obraz tance, zvuku hudby a světel, který se z tohoto procesu vyvinul , vezme diváky na cestu do vlastní koncepce podivnosti.

60 minut bez pauzy

Choreografie: Johanna Roggan (ve spolupráci s umělci) Tančí: Caroline Beach, Rosabel Huguet Hrají: Matthias Wagner Hudba/Zvuk: Simon Goff Kostýmy: Julia Pommer Dramaturgie: Célestine Hennermann Světlo: Falk Dittrich Produkce / Umělecký asistent: Josefine Wosahlo Dokumentace: Benjamin Schindler Koprodukce: Societaetstheater Dresden a schloss bröllin e.V.

Web The Guts Company

Divadlo Demago: Dvě desítky na ex

17. 10. 2017 | 19 hodin | Činoherní studio

Divadlo Demago uvádí improvizovanou performanci ze světa, který lze spočítat na prstech čtyř rukou, nebo na chrupu toho, komu ještě teče mléko po bradě. To mléko má stejný počet stupňů, ke spokojenosti kvasnic a živých kultur, jako jsou Maryško, Witanto a Morávek.

Web Divadla Demago

Studio Hrdinů: Skugga Baldur

18. 10. 2017 | 19 hodin | Činoherní studio

Inscenace získala Cenu Divadelních novin v sezóně 2015/2016 v kategorii Alternativní divadlo.

Tereza Hofová byla za svůj výkon nominována v Cenách divadelní kritiky v kategorii Ženský herecký výkon roku 2016.

Česko-islandský divadelní projekt na motivy Sjónova románu Skugga Baldur.

Sjón, vlastním jménem Sigurjón Birgir Sigurđsson, se řadí k nejosobitějším islandským spisovatelům současnosti, od dob hudební skupiny Sugarcubes patří k dvorním textařům zpěvačky Björk a za texty písní ve filmu Tanec v temnotách Larse von Triera byl nominován na Oscara. Kniha Skugga Baldur patří k jeho nejúspěšnějším, byla přeložena do více než dvaceti jazyků a autor za ni v roce 2005 získal prestižní Literární cenu Severské rady.

Román Skugga Baldur (česky Syn stínu) slouží jako předloha mezinárodního projektu, jenž propojuje dvě rozdílné kulturní tradice - z Čech hluboce zakořeněnou tradici divadelní a z Islandu velmi silnou tradici vypravěčskou a mýtotvornou. Ideálním materiálem pro toto spojení je právě tento román, ve kterém se setkávají i míjí tři postavy, reprezentující odlišné světy a životní přístupy - démonický pastor Baldur proměňující se v temnou bytost skugga-baldura, dívka žijící s Downovým syndromem Abba a evropsky vzdělaný přírodovědec Fridrik.

Důležitým mottem příběhu o zákeřném tvoru skugga-baldurovi je citace z Ovidiovy Knihy proměn "omnia mutantur, nihil interit" - vše se mění, nic nehyne. Metamorfóza je i hlavním vyjadřovacím prostředkem excentrického vypravěče Skuggiho (skuggi = islandsky "stín"), který na scéně rozehrává poněkud podvratnou show o lovci a jeho stínu, uštěkaných liškách, sušených tresčích hlavách, Downových mongolských dětech, pojídačích lotosů, vůni darjeelingu a kouření opia, milosrdenství, soucitu i opovržení, o Bohu a elektřině v zadku ledovce, cestě sněhem do podsvětí a pastorovi, co v krajině vypadá jako černý bobek.

75 minut bez pauzy

Autor: Sjón, Kamila Polívková, Tereza Hofová Režie: Kamila Polívková Scéna: Antonín Šilar Kostýmy: Zuzana Formánková Hudba: Ryan van Kriedt, Jón Sæmundur Auðarson Dramaturgie: Jan Horák Překlad: Helena Březinová Světelný design: Antonín Šilar Hrají: Tereza Hofová

Web Studia Hrdinů

Bratři v tricku: Funus

19. 10. 2017 | 19 hodin | Veřejný sál Hraničář

Pohřební koktejl humoru a bizarnosti. Ochutnejte pohřební koktejl černé grotesky a poetických obrazů namíchaný pomocí cirkusových disciplín. Nové autorské představení Funus je posledním hřebíčkem do rakve za úspěšnou Plovárnou a vzniká opět ve spolupráci souboru Bratři v tricku company s režisérkou Veronikou Poldauf Riedlbauchovou. A proto neváhejte, abyste nepřišli s křížkem po funuse!

S hlubokým zármutkem v srdci oznamujeme všem příbuzným i cizím, přátelům i nepřátelům, živým i mrtvým, že nás navždy opustil náš drahý manžel, otec, syn i duch svatý. S radostí přijmeme upřímnou soustrast. Naše pohřební společnost s posledním ručením vám nabízí široký sortiment služeb: žonglování nebožtíkem, akrobacii s vdovou, danse macabre u tyče či ulehnutí do rakve. Nadstandardní péče zahrnuje rovněž mrtvou hudbu k obřadu, plačícího řečníka, čerstvě nakrájenou cibuli a černé trenýrky pro zemřelého. Naši pracovníci jsou pečlivě školeni ve svém oboru tak, aby splňovali vysoké nároky kladené do hrobu. Za vznik nežádoucích situací nepřebíráme odpovědnost.

60 minut bez pauzy

Autor a režie: Veronika Poldauf Riedlbauchová Výprava: Ján Tereba Sound design: Matyáš Řezníček, Jakub Borovanský, Matěj Vejdělka Light design: Ondřej Kyncl Produkce: Michaela Holbíková a Art Prometheus Hrají: Mattia Comisso, Klára Hajdinová, Adam Jarchovský, Václav Jelínek a Kristina Spirulina

Web Bratrů v tricku

Divadlo J. K. Tyla: Howie a Rookie Lee

20. 10. 2017 | 19 hodin | Činoherní studio

Divoká jízda podivné dvojice se jmény Howie Lee a Rookie Lee temnými zákoutími Dublinu, kde bizarní události nabírají mýtický význam a brutálním způsobem spojují osudy těchto dvou hlavních hrdinů

Hru Howie the Rookie uvedlo poprvé divadlo Bush Theatre v únoru 1999. Krutě komická hra mladého irského autora, jenž je díky své originalitě přirovnávaný k Samuelovi Beckettovi, je o lidské osamělosti a bezútěšnosti lidské existence. Autor brilantně psychologicky vykresluje "lidskou spodinu" či prostředí lidí, kteří žijí na okraji společnosti. I přes všechnu temnotu a nihilismus, je ale ve hře mnoho humoru, i když cynického a drsného. A právě to činí jeho hru výjimečnou.

75 minut bez pauzy, vhodné od 14 let

Režie: Marek Němec Překlad: Zdeňka Brandejská Dramaturgie: Vladimír Čepek Scéna: Lukáš Kuchinka Kostýmy: Jana Jurčová Hudba: Ondřej Švandrlík Hrají: Jan Holík, Ondřej Rychlý

Web Divadla J. K. Tyla

Naivní divadlo Liberec: Čechy leží u moře

21. 10. 2017 | 16 hodin a 18 hodin | Činoherní studio

Cena Divadelních novin za Tvůrčí počin sezóny 2015/2016 v kategorii Loutkové a výtvarné divadlo – Radek Malý, Vít Peřina a Michaela Homolová za autorství inscenace.

Inscenace získala Cenu ERIK, udělovanou nejinspirativnější české loutkové inscenaci sezóny.

Zavřete oči a představte si tu možnost: tak jako před milióny let se Čechy opět ocitly pod mořskou hladinou. Letitý sen současných českých suchozemců – mít moře – se konečně naplnil. A voda, zvláště ta mořská, s sebou přináší spoustu příběhů... Potopené koráby plné pokladů, strašidelně velké zuby dravých ryb, ohromující mořské bouře, útoky pirátských lodí či třeba jen láhev, ve které je ukrytý prosebný vzkaz trosečníkův... Ale vedle příběhů přináší nedozírné a hluboké moře především náladu, pocit, atmosféru, nebo – chcete-li – poezii.

45 minut bez pauzy, vhodné pro děti od 6 let

Předloha: Radek Malý Autor: Vít Peřina, Michaela Homolová Režie: Michaela Homolová Dramaturgie: Vít Peřina Výprava: Barbora Jakůbková Hudba: Filip Homola Hrají: Barbora Kubátová, Tomáš Bělohlávek, Filip Homola, Adam Kubišta

Web Naivního divadla Liberec

Upozornění: Po kliknutí na tlačítko Objednat vyberte čas představení, který vám vyhovuje. Automaticky se zvolí čas prvního představení (16 hodin).


Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook | Instagram

Organizátor festivalu KULT

KULT, spolek
Veleslavínova 14
400 11 Ústí nad Labem
IČ: 26602598

Kontakty

Lenka Havelková, Produkce a PR

e-mail: lenka@kultprodukce.cz
telefon: +420 774 832 441